dinsdag 21 april 2009

10 - tien - diez - dix - ten - zehn

10 follikels had ik uiteindelijk én ze bevatten ook allemaal effectief een eicel!

deze morgen moesten we ons aanmelden in het jan palfijn ziekenhuis in gent om 08h30. jonathan mocht eerst z'n potje 'vullen' terwijl ik m'n kamer toegewezen kreeg.
kort nadien werd er een infuus gestoken door een superlieve verpleegster. om 09h30 kreeg ik al een pijnstillend middel toegediend en een kwartiertje later mocht ik naar de 'punctiekamer'.
de punctie gebeurde onder volledige verdoving maar wel een verdoving die na een goeie tien minuten is uitgewerkt. tijdens die tien minuten heeft dr decleer dus 10 follikels kunnen aanprikken en leeggezogen. jonathan mocht bij mij blijven en kreeg ook de kans om de eicellen te zien onder de microscoop. 'k ben jaloers, 'k had dat ook graag gezien :-).
kort daarna werd ik alweer wakker en 20 minuten later lag ik al de krant te lezen :-).

een andere verpleegster is dan langsgeweest met wat uitleg. doordat de morfologie van de zaadcellen niet optimaal is hebben de laboranten besloten om 5 eicellen te bevruchten via de IVF-methode en 5 via de ICSI-methode. voor de leken onder ons: bij IVF ligt de eicel in een schaaltje en laten ze er de geselecteerde zaadcellen op los. die moeten dan zelf trachten de wand van de eicel te doordringen. bij ICSI wordt er 1 perfecte zaadcel met een extreem fijn pipetje geïnjecteerd in de eicel.
morgen om 12h mag ik bellen om te horen hoeveel eicellen er zich uiteindelijk beginnen delen zijn. hoogstwaarschijnlijk wordt er dan op vrijdag eentje teruggeplaatst en mochten er dan nog goeie over zijn dan worden die ingevroren.

ondertussen moet ik tot de zwangerschapstest een hele resem medicatie nemen, waaronder de generische vorm van valium... jawel, je leest het goed, valium. die zal ervoor zorgen dat mijn lichaam zeer ontspannen is, dat bevordert de innesteling.
voor de paar collega's die meelezen: als ik in slaap val aan m'n buro of ineens een paar uur de slappe lach heb, neem het me ajb niet kwalijk ;-).

tot nu toe is alles vrij goed meegevallen vind ik. absoluut geen last gehad van de gevreesde stemmingsschommelingen, 'maar' 1kg verdikt, geen lichamelijke klachten...
behalve gisterenavond, ik was supermottig: enorme pijn in m'n lage rug en constant het gevoel alsof m'n buik op springen stond.
maar ik klaag niet hoor, dat neem ik er met plezier bij :-).

voilà se, tot zover het verslag van een bewogen dagje! ik ben superbenieuwd naar het resultaat van onze samensmelting :-).

Geen opmerkingen: